maandag 22 mei 2017

Een wegwijzer voor leerkrachten naar 'digitale geletterdheid'

'Digitale geletterdheid' is volgens slo / Kennisnet de verzamelnaam voor vier '21e eeuwse vaardigheden' t.w.:
  1. 'ICT-(basis)vaardigheden',
  2. 'Computational thinking',
  3. 'Mediawijsheid',
  4. 'Informatievaardigheden'.
In deze blogpost vind je een soort 'wegwijzer' t.b.v. het vinden van informatie over 'digitale geletterdheid'. Tot slot van deze blogpost een 'overdenking' / vraag die ik mijzelf stelde...

Bron: SLO / Kennisnet

Webwijzer 'Digitale geletterdheid'



De '21e eeuwse vaardigheden' of '21st century skills'

"21e eeuwse vaardigheden, of 21st century skills, zijn competenties die leerlingen nodig hebben om succesvol deel te nemen in de maatschappij van de toekomst. [Bron: Kennisnet]

⬇ ⬇ ⬇


⬇ ⬇ ⬇

START 'WEBWIJZER DIGITALE GELETTERDHEID'

⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇
(Remco Pijpers, 2016)

In dit artikel: definities & beschrijvingen 'Digitale geletterdheid'.

slo - Curriculum van de toekomst: 'Digitale geletterdheid'

slo - Curriculum van de toekomst: 'Digitale geletterdheid uitgewerkt in digitale vaardigheden'



Digitale geletterdheid is de combinatie van 
4 digitale vaardigheden:
⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇
1. Ict-(basis)vaardigheden (slo):
3. Mediawijsheid (slo)
Bronnen: slo / Kennisnet


Handige documenten om op school te gebruiken..!!

Je kunt onderstaande - m.i. handige - documenten vinden (en gratis downloaden) in het artikel:
Schermafdruk 'Downloads in het artikel 'Werken aan digitale geletterdheid? Zo doe je dat'

Even scrollen naar het einde van het artikel »

Leerlijnen 'Digitale geletterdheid' in ontwikkeling zijn te downloaden!

Op de webpagina van de slo - Curriculum van de toekomst: 'Leerlijnen digitale geletterdheid' lees je het volgende:
"De nieuwe leerlijn digitale geletterdheid is nu beschikbaar. De leerlijn bestaat uit de onderdelen computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden en ICT basisvaardigheden. De leerlijnen zijn op aanvraag beschikbaar via digitalegeletterdheid@slo.nl.
Komend jaar willen we samen met scholen en uitgevers de leerlijnen en leermiddelen voor digitale geletterdheid uitproberen en ontwikkelen. De leerlijnen zijn ontwikkeld op basis van de voorbeeldmatige leerplankaders [zie schema hierboven] van digitale geletterdheid en zijn te gebruiken voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Daarnaast worden er voorbeelden gegeven van leermiddelen zoals leeractiviteiten, lessen, lessenseries en methodes die gekoppeld zijn aan de leerlijnen. [Bron: slo]"
Via een rondje zoeken op 'Google' kwam ik de nieuwe 'leerlijnen digitale geletterdheid voor het po' ook online tegen op de website http://downloads.slo.nl/:

Schermafdruk 'Leerlijnen digitale geletterdheid voor het PO'

Je kunt deze documenten hier downloaden...!! (naar beneden scrollen). Let wel: de documenten zijn - denk ik - nog in ontwikkeling...!
  

Ontstaat er (straks...) een nieuwe 'digitale' kloof..??

Het aantal mensen die 'digibeet' zijn, wordt - denk ik - steeds kleiner. Oorzaak: steeds meer mensen (ook ouderen) maken gebruik van digitale (nieuwe) media als computer, tablet en smartphone.

Een andere onderscheid werd gemaakt door Marc Prensky. Ooit maakte hij (2001) het onderscheid tussen 'Digital Immigrants' en 'Digital Natives' (pdf). Later (2009) wijzigde hij dit in 'From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom' (pdf):
"Although many have found the terms useful, as we move further into the 21stcentury when all will have grown up in the era of digital technology, the distinction between digital natives and digital immigrants will become less relevant. Clearly, as we work to create and improve the future, we need to imagine a new set of distinctions. I suggest we think in terms of digital wisdom [...] Digital wisdom is a twofold concept, referring both to wisdom arising from the use of digital technology to access cognitive power beyond our innate capacity and to wisdom in the prudent use of technology to enhance our capabilities [...]".
Lees in dit kader ook het artikel: ECDL Foundation: 'De mythe van de ‘digital native’: Waarom jonge mensen hun digitale vaardigheden moeten ontwikkelen' (pdf, 2015).

Ik vraag mij af: ontstaat er straks / in de (nabije) toekomst een 'kloof' tussen 'digitaal geletterden' en niet-'digitaal geletterden' ...?? Of te wel: zij die nu op school worden onderwezen in de '21e eeuwse vaardigheden' en dus ook 'digitale geletterdheid' en zij die van school af zijn en dus niet 'digitaal geletterd' zijn...

Artikel

"Hoe je ervoor zorgt dat iedereen mee kan in een steeds sneller veranderende wereld.
De derde industriële revolutie (de opkomst van IT) heeft geleid tot een tweedeling in de maatschappij: zij die mee konden komen met de ontwikkelingen (de DigiVaardigen) en zij die afhaakten (de DigiBeten). Waren we daar net aan gewend, tekent een nieuwe generatie DiGiBeten zich af [...]" Lees het volledige artikel »
Hoe denk jij hierover..?? Ik ben nieuwsgierig naar jouw mening! Plaats dus a.u.b. een reactie!

Gerelateerd

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen